پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
01 ارديبهشت 1399 - 18:06

حکایت کرونای نامهربان و همدلی مردمان مهربان

بیماری پیچیده و منحوس «کرونا» در حالی کشور‌های مختلف دنیا را درگیر خودکرده که بسیاری از کشور‌های مدعی تمدن و پیشرفت و آقایی دنیا، نه‌تنها توفیق چندانی در مهار این بیماری نداشته‌اند، بلکه در تأمین مایحتاج اولیه و ضروری مردمانشان هم درمانده‌اند
نویسنده :
علی رهگذر
کد خبر : 6105

پایگاه رهنما:

بیماری پیچیده و منحوس «کرونا» در حالی کشور‌های مختلف دنیا را درگیر خودکرده که بسیاری از کشور‌های مدعی تمدن و پیشرفت و آقایی دنیا، نه‌تنها توفیق چندانی در مهار این بیماری نداشته‌اند، بلکه در تأمین مایحتاج اولیه و ضروری مردمانشان هم درمانده‌اند تا جایی که این روز‌ها فیلم‌های تعجب‌آوری از واقعیت‌های غیرقابل‌انکار در شهر‌های بزرگ و معروف کشور‌های غربی بیرون آمده است؛ از صف‌های طولانی در برخی شهر‌های اروپایی گرفته تا تجمع جلوی فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهر‌های آمریکا برای تهیه دستمال توالت و از آن بدتر و حیرت‌آورتر، صحنه‌هایی که نشان می‌دهد گروه‌هایی از مردم برای تأمین کالا‌های موردنیاز خود به جان هم افتاده‌اند تا جایی که کار به مداخله خشن پلیس می‌کشد!

در کشور‌های دیگر هم «کرونا» کم‌وبیش، زندگی و مناسبات اجتماعی مردم را تحت‌فشار قرار داده و کشور ما هم از این قاعده مستثنا نیست، قرار هم نیست از برخی کم‌وکاستی‌ها در تأمین اقلام بهداشتی یا سوء تدبیر‌های مدیریتی چشم‌پوشی شود، اما آنچه باید بدون تعارف یادآوری شده و درباره آن صحبت شود، جلوه‌های دوست‌داشتنی از فرهنگ مردم ایران است که در این هفته‌ها و روز‌های خسته‌کننده کرونایی، بار‌ها و بار‌ها خودش را نشان داده و این واقعیت غیرقابل کتمان را یادآوری کرده است که از داشته‌های فرهنگی و رفتاری‌مان غافل نشویم و آن‌ها را دست‌کم نگیریم. به بیان ساده‌تر، هرچند ویروس کرونا در دو ماه اخیر زندگی همه ما را تحت‌فشار قرار داده و حتی خانواده‌هایی را داغدار عزیزانشان کرده، اما روی دیگر این سکه نامبارک، خوبی‌هایی است که در رفتار مردم خودش را نشان داده و در کمتر کشور و فرهنگی از دنیا می‌توان آن را پیدا کرد و همین خوبی‌ها، به‌عنوان یک سرمایه فرهنگی دست‌مایه مطالعات عمیق‌تر و برنامه‌ریزی‌های اساسی توسط مسئولان قرار بگیرد.

مردمانی که خوش درخشیدند
جلوه‌های همدلی و همیاری گروه‌های مختلف مردم تا جایی بوده است که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی تلویزیونی روز نیمه شعبان یادآور شدند که «ملت ایران در این آزمون، خوش درخشید؛ ملت ایران در آزمون کرونا، در این بیماری عمومی که در واقع باید گفت: این وبای مدرن، خوب درخشیدند». ایشان با برشمردن جلوه‌هایی از این درخشش گفتند: «در سبزوار طرح هر محله یک قربانی شروع شده است. اهل محل جمع می‌شوند یک گوسفند قربانی می‌کنند و به نیازمندان همان محل گوشت می‌دهند. این خیلی چیز لازم و مهم و کار جالبی است. یا در یزد مادر شهیدی با همکاری جمعی از بانوان، خانه‌های خودشان را تبدیل به خیاط‌خانه کردند که در آنجا ماسک تولید می‌کنند و مجانی در اختیار مردم می‌گذارند. یا در نهاوند گروهی از بانوان که در زمان دفاع مقدس نان می‌پختند و برای جبهه می‌فرستادند، این‌ها فعال شدند برای مهار بیماری و کمک می‌کنند. در خوزستان، طلاب قرارگاه تشکیل دادند و حتی داخل خانه‌های مردم را ضدعفونی می‌کنند. در شیراز معتمدین محلی با صاحبان املاک صحبت می‌کنند که اجاره نگیرند یا تخفیف بدهند یا مهلت بدهند و کمک بشود به کاسب. در تبریز رئیس حوزه علمیه خودش وارد شده به شکل میدانی و در حال کمک است. در یکی از شهرها، نامزد حزب‌اللهی که در انتخابات رأی نیاورده، ستاد خودش را تعطیل نکرده و فعالان را در خدمت حرکت جهادی سازمان‌دهی کرده است. این‌ها نشانه عمق فرهنگ اسلامی و رسوخ فرهنگ اسلامی در مردم ما است».

قطره‌هایی از زلال دریای مهربانی
شاید شنیدن سخنان یا جزئیات فعالیت برخی از فعالان مردمی که در بیانات رهبری ذکر خیر آن‌ها به میان رفت، خالی از لطف نباشد؛ خانم «رقیه کفیل الناس» مسئول هیئت پیروان عترت رزمندگان اسلام یزد است که می‌گوید: «با شیوع بیماری کرونا جهادگران بسیجی خواهر یزدی نیز همچون برادران جهادگر در خدمت به مردم نقش‌آفرینی کردند؛ همان‌گونه که خواهران جهادگر در دوران دفاع مقدس درزمینه پشتیبانی از جبهه‌های حق علیه باطل نقشی بی‌بدیل ایفا کردند، امروز نیز با درک شرایط فعلی در عرصه پشتیبانی از جبهه سلامت دست‌به‌کار شده‌اند».

حجت‌الاسلام و المسلمین سیداحمد قره‌باغی همان نامزد حزب‌اللهی انتخابات مجلس است که رهبر انقلاب از ابتکار او یادکردند؛ وی که در شهرستان ارومیه با اختلاف اندکی چهارم شد و به مجلس نرفت، با فرماندهی و ساماندهی جوانان ستاد با نام «جهادگران فاطمی» از اولین روز‌های شیوع این بیماری در صحنه مبارزه با این ویروس پای‌کار آمده و با تشکیل تیم‌های ضدعفونی به‌صورت گسترده مناطق حاشیه شهر ارومیه را ضدعفونی کرده‌اند. تهیه آب‌معدنی، آب‌میوه و پخش آن بین بیمارستان‌های شهر نیز از دیگر اقدامات ستاد حجت‌الاسلام قره‌باغی است.

در خوزستان هم گروهی از طلاب جهادگر به کار ضدعفونی مناطق محروم و حاشیه‌نشین یا مناطق پرتردد پرداخته‌اند. حجت‌الاسلام بهادر پرچم از مسئولان این گروه جهادی می‌گوید: با شیوع بیماری کرونا در کشور، قرارگاه جهادی طلاب استان خوزستان از هشتم اسفندماه تشکیل شد و کار خود را در گروه‌های مختلف خواهران و برادران در چند محور آغاز کرد که از اصلی‌ترین فعالیت‌های این قرارگاه می‌توان به ضدعفونی معابر پرتردد و اماکن عمومی اشاره کرد. در این راستا طی عملیات ضدعفونی روزانه ۱۸۰ دستگاه از ناوگان حمل‌ونقل عمومی اهواز توسط ۴ شیفت کاری انجام شد، هم‌زمان عملیات ضدعفونی جایگاه‌های سوخت، دستگاه‌های خودپرداز، معابر و مناطق محروم اهواز و سایر شهرستان‌ها نیز توسط طلاب خوزستان انجام گرفته است.

ارسال نظرات